Personal branding is belangrijk, en wordt in tijden van financiële crisis zelfs steeds belangrijker. Vanuit mijn bedrijf probeer ik dan ook waar mogelijk ondernemers, starters, marketeers en vooral studenten kennis te laten maken met Personal branding.
Personal branding is in mijn optiek het meest succesvol door gebruik te maken van je passie, en deze over te brengen op anderen. Wat echter ook een enorm belangrijke factor is, zeker voor studenten, is zelfkennis! Je kunt geen succesvol personal brand opzetten zonder te weten waar je goed en minder goed in bent, een waar je onderscheidende kwaliteiten liggen. Zelfkennis en/of zelfevaluatie is een van de moeilijkste uitdagingen voor een ieder. Het is gewoon niet simpel om toe te geven waarin je onderscheidend bent, en dit vervolgens ook nog eens te verwoorden.
Toch is het van groot belang, zoals ook Socrates ooit al zei, en Beverly Macy vorige week herhaalde op het Personalbrandingblog.com: “The unexamined life is not worth living”. Dat citaat is precies door te vertalen naar je online persoonlijke merk: Als jijzelf niet weet waar je voor staat, gaat een ander je ook sowieso niet zien staan. Kortom: een nutteloos en onsuccesvol personal brand.
Heden ten dagen wordt er op de meeste hogescholen veel tijd besteed aan zelfkennis en competenties, hetgeen voor studenten een goede mogelijkheid is om al in een vroeg stadium zelfkennis te vergaren en te leren waar men voor staat. Studenten worden vaak ziek van de vele zelfanalyses en zelfassesements die ze moeten uitwerken, maar dit is zeker niet voor niks! Mijn advies is dan ook…neem het serieus, en gebruik het in je voordeel.
Mensen die al langer in het bedrijfsleven werken hebben deze mogelijkheden bij hun opleidingen nog veel minder gehad, en zullen dus op een andere manier aan zelfkennis moeten werken. Een van de mogelijkheden die wij zelf in workshops altijd gebruiken is het opstellen van een Elevator Pitch op basis van lijsten met eindwaarden en instrumentele waarden, zoals die ook in veel andere testen gebruikt worden.